Dödsstraffet i USA

I Sverige genomför opinionsinstituten med jämna mellanrum undersökningar om hur svenska folket ser på dödsstraff. Det finns idag ingen politisk rörelse som förespråkar ett återinförande av dödsstraffet, samtidigt så avrättas människor regelbundet i andra delar av världen. Läs därför Alexander Sofronious sammanställning om dödsstraffet i USA och kommentera, lägg till, argumentera.
Sammanställningen bygger på ett OH-material och därför saknas en del statistiska bilder.
Vilka avrättningsmetoder används?
- Elektriska stolen
- Gaskammare
- Giftspruta
- Hängning
- Arkebusering
HUR FUNGERAR DE OLIKA METODERNA
Elektriska stolen
- Man rakar ben och huvud på den dömde
- Man gör en läkarundersökning för att se att den dömde är frisk.
- Man spänner fast den dömde i stolen och sätter på strömmen.
- 4000 volt i fem sekunder
- 2000 volt i tio sekunder
- Hjärnan kokar sönder. Man blöder ur alla kroppsöppningar.
- Det luktar nästan alltid bränt kött.
- Kroppen värms upp till mellan 85 och 90 grader.
Giftspruta
- Man sprutar in en blandning av natrium och svavel som söver den dömde.
- Man sprutar in bromerat kolväte som gör att lungorna imploderar.
- Man sprutar in fosforklorid som gör att hjärtat stannar.
Gaskammare
- Den dömde spänns fast i en stol i ett hermetiskt slutet rum.
- Bödeln öppnar en lucka och häller ner saltsyra i en skål.
- Därefter häller bödeln ner tabletter av fosforcyanid som löses upp i saltsyran och bildar en blåaktig gas.
- Fången blir medvetslös efter några sekunder såvida han/hon inte håller andan.
- Gasen förstör blodets förmåga att bilda hemoglobin. Den dömde dör efter sex till arton minuter.
Arkebusering
- Den dömde spänns fast i en stol med en markering för hjärtat.
- Fem personer med var sitt gevär siktat och skjuter mot markeringen med var sitt skott.
- Ett av gevären är laddat med ett löst. Ingen vet vilket av gevären det är
- På så sätt kan man inte vara riktigt säker på vem som dödar fången och vem som inte gör det.
Hängning
- Man väger fången.
- En bödel i England tog fram en formel för fallhöjden. Om man låter fången falla för långt slits huvudet av, om man låter fången falla för kort bryts inte nacken.
- Man placerar knuten vid den tredje nackkotan bakom vänster öra för att vara säker på att nacken knäcks.
Antal avrättningar
- 1999 - 98 stycken
- 2000 - 85 stycken
- Texas är otvivelaktigt bäst på att avrätta människor…
Dödsstraffet avskräcker inte från våldsbrott
- Det finns stater i USA som har avskaffat dödsstraffet. Enligt en studie gjord av FBI har dessa stater i snitt har färre mord än de stater som har kvar dödsstraffet.
- En rapport som gjorts av ”Bureau of Justice Statistics” visar att antalet mord per capita är nästan sex gånger högre i USA än i England som avskaffade dödsstraffet 1973.
- Albert Pierrepoint, Storbritanniens siste bödel har sagt om dödsstraffet:
- “Det sägs vara avskräckande. Jag kan inte instämma i det… Alla de män och kvinnor jag mött ansikte mot ansikte i deras sista ögonblick övertygar mig om att det jag gjort inte har förebyggt ett enda mord.”
DÖDSSTRAFFET DRABBAR…
Dödsstraffet drabbar de fattiga
- ”It’s the poor who are selected to die in this country.” (Helen Prejean)
- Över 90 procent har inte råd att anlita en erfaren advokat. De tvingas att använda sig av oerfarna och underbetalda advokater som domstolen utsett till dem. Det är vanligt att dessa advokater aldrig tidigare har arbetat med ett mål där straffet kan bli döden.
- I de flesta stater är ersättningen till advokater som är utsedda av domstolen så låg att advokaten förlorar 20-30 dollar i timmen.
- I Alabama, Louisiana och Mississippi betalas en fast summa om 1 000 dollar ut, det blir cirka 5 dollar i timmen om advokaten lägger ner den tid som krävs.
- De flesta rättegångar tar mindre än en vecka att slutföra.
Dödsstraffet drabbar minderåriga
- 24 delstater tillåter dödsstraff för minderåriga.
- Under 1998 avrättades tre ungdomsbrottslingar i världen – samtliga i USA.
- Andra länder som har dödsstraff för minderåriga är Iran, Nigeria, Pakistan, Saudiarabien och Jemen.
- Sedan 1985 har 15 personer avrättats för brott begångna av minderåriga i USA. De har därmed avrättat fler minderåriga sedan 1985 än vad alla andra länder har gjort tillsammans.
- 1977 skrevs ”Konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter” i FN. USA skrev under denna men reserverade sig mot paragrafen om dödsstraff för barn.
- FN-konventionen för barnets rättigheter förbjuder också dödsstraff för barn. Alla medlemsstater i FN har skrivit under denna utom två: det krigshärjade Somalia och USA.
Vad är en psykos för något?
- Hjärnan tolkar omvärlden. För att klara det finns substanser som sänder och tolkar signaler mellan hjärnans olika delar.
- Ibland blir det fel. Då tolkar hjärnan omvärlden fel.
- Det går inte att ”skärpa sig”.
- Kan man då hållas ansvarig för det man har gjort?
- Europeisk lagstiftning är solklar, det kan man inte.
Dödsstraffet drabbar psykiskt sjuka
- Sedan 1976 har minst 34 psykiskt funktionshindrade eller utvecklingsstörda personer avrättats.
- Siffran kan vara mycket högre men långtifrån alla dödsdömda får genomgå en noggrann psykiatrisk undersökning.
- 13 delstater förbjuder dödsstraff för psykiskt funktionshindrade men… … det avgörande vid en dödsdom är att den dödsdömde anses förstå sin dom samt att han eller hon ska avrättas.
- “If we want our young Texans to learn to make correct choices, the consequences of bad behavior must be certain and must be clear”. ”Om vi vill att våra unga i Texas ska lära sig att göra riktiga val måste konsekvenserna av kriminella handlingar vara säkra och tydliga.”, sa Bush 1995 i tidningen Village Voice, apropå avrättningen av Mario Marquez. Mario Marquez var utvecklingsstörd med en 7-årings mentala utveckling
Dödsstraffet drabbar oskyldiga
- Enligt boken ”In Spite of Innocense” finns det 416 fall där man har kommit fram till att den dömda var oskyldig. I 23 av dessa fall var personen i fråga redan avrättad.
- Illinois har släppt lika många fångar som de har avrättat sedan 1976. Deras högsta domstol skrev då i ett utlåtande: ”Trots domstolarnas intentioner att tilldela dödsstraff rättvist fungerar inte systemet. Oskyldiga människor döms till döden. Om vår stat inte kan göra ett bättre arbete än så här har vi ingen rätt att skicka människor in i döden.”
- Men det betyder inte att Illinois har fler fall av felaktiga dödsdomar än andra delstater, tror Lawrence Marshall, professor i juridik vid Northwestern University i Illinois, som har bidragit till frikännande i tio av fallen. ”Det innebär bara att vi här i Illinois har varit bättre på att upptäcka misstagen.”
- DNA-tekniken har frikänt många från sina tidigare domar.
- 1993 avgjorde USA:s högsta domstol att dödsdömda fångar som har uttömt sina möjligheter att överklaga, men sedan hittar nya bevis som kan fria dem, inte har en konstitutionell rätt att ta upp sitt fall i en federal domstol.
- På sätt och vis betyder detta alltså att det numera kan vara lagligt att avrätta en oskyldig person i USA.
- Den 4 januari 1995 avrättades Jesse Jacobs i Texas för ett brott som inte ens åklagarna trodde att han hade begått.
Dödsstraffet är rasistiskt
- Sedan 1976 har tio vita personer avrättats för mord på en svart person.
- Enligt en studie gjord av forskare på ett universitet i Georgia löper de som mördat en vit person 4,3 gånger så stor risk att bli avrättad jämfört med de som mördat en svart person.
KOSTNADER FÖR DÖDSSTRAFFET
Här kommer några siffror över vad enskilda delstater har betalat för dödsstraffet. Siffrorna inkluderar INTE de vanliga rättegångskostnaderna (Källa: Judicial Conferens of the United States):
- North Carolina - 2,16 miljoner dollar per avrättning.
- Kalifornien - 12 miljoner dollar sedan 1976
- Texas - 2,3 miljoner dollar per fånge, vilket är mer än vad det kostar att hålla en fånge i en enmanscell med högsta säkerhet i 40 år.
- Florida har spenderade 57 miljoner dollar på 18 avrättningar mellan 1976 och 1988. Det är 3,2 dollar per avrättning.
Försvaret
- Kostnaderna för försvaret är 4 gånger högre då åklagaren yrkar på dödsstraff.
- Det är jämfört med jämförbara mål där åklagaren inte yrkar på dödsstraff.
Åklagarna
- Åklagarsidan, som är skattefinansierad, har 67 procent högre kostnader än vad försvaret har vid dödsdomsrättegångar.
- Då är inte kostnaderna för polisundersökningar medräknade.
Övrigt om kostnaderna
- Åklgaren Phil Haney yrkar ofta för dödsstraff, Han sa i en intervju i Louisiana Sunday Advertiser: – Om jag kunde vara säker på att livstids fängelse verkligen betyder livstids fängelse skulle jag vara mot dödsstraffet. Det är en fråga om ekonomi, det kostar helt enkelt för mycket att avrätta någon.
- Delstaten Washington har budgeterat 346 000 dollar för att avrätta Mitchell Rupe som är döende av cancer i levern. Man har också lagt stora summor pengar för att rädda Rupe från att dö av sin cancer.
- Okanogan county i Washington sköt upp löneförhöjningen för länets 240 anställda, sedan gick man med på en höjning på 2 procent, den lägsta på mycket länge.
- Man har låtit bli att anställa ersättare till fyra sjuksköterskor som gått i pension.
- Man har låtit bli att uppdatera dataprogram och renovera länets fordon.
KONFERENS OM OSKYLDIGT DÖMDA
- Sedan 1973 har minst 82 fångar blivit släppta från death row.
- 30 av dessa deltog i en konferens i Chicago i november 1998.
- ”Många av de här fallen upptäcktes inte av det juridiska systemet. Det löstes som ett resultat av nya tekniska fakta, undersökningar av journaliststudenter och frivilliga advokater. Dessa resurser finns inte tillgängliga för den vanliga dödsdömda fången.”
- 13 av dessa kom från Illinois. Guvernören införde då ett moratorium på avrättningar för att utreda hur det kunde komma sig att så många felaktigt hade blivit dömda till döden. Moratoriet gäller fortfarande.
BILL CLINTON och dödsstraffet
- Avrättingen av Rickey Ray Rector med en giftinjektion 24 januari 1992.
- Det tog 50 minuter att hitta en ven. Vittnena hörde honom skrika åtta gånger.
- Till slut hjälpte Rector personalen att hitta en ven.
- Varför var det svårt för den medicinskt erfarna personalen att hitta en ven?
- Rector var kraftigt överviktig …
- och han åt starka mediciner mot sin psykos.
- Den lägsta åldern för dödsstraff finns i Arkansas, Clintons hemstat, där man kan avrättas för brott begångna som 14-åring.
- 1996 skar Clinton ner bidraget till 20 resurscentra som gav rättshjälp till fattiga åtalade. Alla de som fick dessa bidrag är idag stängda.
- Bill Clinton har kallat överklaganden som kommit från dödsdömda för löjliga och att de gör att man aldrig kan lägga fallet bakom sig. Han skrev under en lag som begränsar rätten till en Habeas Corpus-överklagan inom ett år efter domen. Om den lagen hade gällt från 1976 hade många av dem som släppts sedan dessa varit döda idag.
- Clinton har inte godkänt någon federal avrättning sedan han blev president.
GEORGE W BUSCH och dödsstraffet
Under hans tid som guvernör i Texas avrättades fler än vad det gjordes under hans tre företrädares perioder tillsammans. 1999 röstade han emot en lag som förbjöd avrättningar av utvecklingsstörda och psykiskt sjuka. Lagen gick inte igenom. Samma år la han in sitt veto mot en lag som skulle förbättra försvaret för låginkomsttagare.
Några länkar i ämnet:
- Amnesty International
- Amnesty i Sverige
- Death Penalty Institute of Oklahoma
- Statistik om dödsstraffet i Texas
- Death Penalty Information Center
Denna sammanställning är gjord av:
Alexander Sofroniou
Jämtlands läns SSU-distrikt
Sveriges tredje största SSU-distrikt

Comments
dödstraff
Öga för öga, tand för tand
dödstraff
DÖDA DOM ALLA e min åsikt har dom gjort massa skit e det bara att ta dö på dom ingen ide att låta dom sitta i fängels sen åker dom ut o gör samma sak igen bara onödigt!
Dödstraff!
Men lilla vän.. har du ingen sence of etik och moral i dig. de finns ås många motargument
1. Med dödstraff finns det en risk att en oskyldig kan avrättas.
2. Dödstraff fungerar inte som avskräckande.
3. Dödstraff leder INTE till minskat antal brott.
4. Dödstraff är ett brott mot de mänskliga rättigheterna - rätten till liv. 5. Varje liv har ett värde därför är dödstraff oacceptabelt.
6. Dödstraff är inte humant och är barbariskt och kan därför inte accepteras i ett modernt samhälle.
7. Dödsstraff är oacceptabelt för det är samma sak som tortyr.
8. Det är fel av staten att döda för att visa att det är fel att döda.
9. Om den som dödat ska avrättas så ska även den som utför avrättningen avrättas. Dvs. en självutplånande teori.
10. Dödsstraff är mord i lagens namn. nt. här e några:
Äntligen!!
Jag kan inte hålla med dig mer. Du har så rätt. Jag gillar verligen dina argument. Men om vi tar ett exempel, en familj förlorar en familjemedlem som blir mördad. Staten frågar om de vill ha dödstraff och de säger nej....Vem fan har då rätt att kräva det då? Ingen! Anser jag iallafall. Tack för att jag fick läsa dina så väldigt bra argument. =)
Dödstraff
Jag säger bara: Fan ta George W Bush. Den själviska typen borde söka hjälp! Ärligt talat, jag trodde faktiskt att det amerikanska folket hade lite mer vett i huvudet..
Dödsstraff är så fel, på alla plan! Vem tycker inte det? Näe men visst, att avrätta en massa skyldiga människor är helt okej visst visst! Shit säger jag bara. Önskar att jag kunde göra något åt detta vansinne..
Ta ställning mot dödsstraffet!
Ta ställning mot dödsstraffet och engagera dig t ex genom att Bli medlem i Amnesty
Aktuellt IDAG
Idag gick att läsa på Amnesty International Svenska Sektionen
USA: DÖDSDOM MED RASISTISKA FÖRTECKEN
Amnesty kräver att ansvarig myndighet i delstaten Nevada skall upphäva dödsdomen mot Thomas Nevius. Han dömdes 1982 för mordet på David Kinnamon och har i nära två decennier suttit i dödscell. Igår avslog USA:s högsta domstol Thomas Nevius överklagan, trots starka misstankar om att domen har rasistiska förtecken och att han inte fått en kompetent försvarsadvokat. Den helt vita juryn upplystes aldrig om att Thomas Nevius är förståndshandikappad. Det finns även misstankar om att åklagarens huvudvittne felaktigt utpekat Thomas Nevius som den som sköt David Kinnamon.
Enligt Amnesty är detta fall ett typexempel på det absurda i att USA är obevekligt i sin tillämpning av dödstraffet samtidigt som landet utnämnt sig själv till att vara den främsta försvararen av mänskliga rättigheter. USA:s 700:e avrättning väntas äga rum denna vecka.
Re: Dödsstraffet i USA
För varje dag som går så finns det ett helt koppel av länder som låter avrätta sina undersåtar - detta är inte acceptabelt.
Re: Dödsstraffet i USA
Detta var en ganska torr, men tydlig sammanställning. Det skulle vara intressant att veta hur man tänker efter att ha läst detta om någon ändå skulle vilja införa dödsstraff i Sverige eller försvara dödsstraffet i USA.
Re: Dödsstraffet i USA
Dödsstraff är inte civiliserat. Jag vill också tillägga att någon som en gång har gjort något som han/hon kan dömas till döden för - den har ingen anledning att hejda sig... Jag menar man kan bara dö en gång och har man redan gjort sig skyldig till detta är det faktiskt bara att döda, våldta igen, igen, igen och igen...
700 avrättningen genomförd i USA
I natt avrättades den 55 årige Dennis Dowthitt som blev den 700:e att avrättas sedan USA återinförde dödsstraffen 1976. Han dömdes mot sitt nekande för mordet på sin sons 16 åriga flickvän 1990.
Jag sörjer.
Om en person mördade din
Om en person mördade din mor eller din syster, förtjänar inte den personen att själv dö då? Om en person våldtar din kusin och sen skär halsen av henne, skulle ni inte vela att någon skar av halsen på honom? Om en person sparkade ihjäl din bästa vän skulle inte du önska att den personen också skulle sparkas ihjäl? allt som man gör ska man alltid på tillbaka i slutändan, varesej det är goda eller onda saker. Den som dödar förtjänar att dö själv, det är min mening. Dödsstraff behövs och är rättvist mot den som utsats! Tyck vad ni vill men om någonting ovan hade hänt er så skulle väl inte ni önska honom ett år i ett rum med tv och playstation?
Personlig hämnd vs rättsstat
Visst tänker de flesta människor så, det är en naturlig känslomässig reaktion. Som civiliserat samhälle vet vi också att det inte kan fungera så. Alla samhällen ovanför kriminella gäng, möjligen vissa stamfolk och liknande har ett rättssystem där personlig hämnd är olaglig.
Vi behöver ett rättssystem som tar hänsyn till hela samhällets bästa och inte bara är personlig hämnd. Ett system där alla är lika inför lagen och alla är oskyldiga till motsatsen bevisats.
Nej!
Dödsstraff ska vara med en egen vilja, man ska få valmöjligheter. Du ska få välja själv!
Wtf????
Inte för att vara taskig men tror du att folk skulle välja att dö?? Alltså, jag är emot dödstraff och jag tycker att man kan avskaffa det helt.
Huuuuuh????
Jag tror inte att det är många som skulle välja dödsstraff. Vem skulle välja att dö?? Eller ja, förutom de som vill begå självmord men då skulle de redan ha gjort det. Alltså, jag kan förstå vad du menar men det skulle inte funka för alla skulle bara välja bort det och därför är det lika bra att avskaffa det.
HELT. Jag är väldigt emot dödsstraff och jag tycker inte att det är bra lösning på problemet. I vissa väldigt extrema fall iochförsig.
Men sen när vissa skriver att man inte ska avrätta någon som är under 18....? Alltså vad spelar det för roll?? De är fortfarande lika mycket människor som de som är äldre. De är bara yngre och visst det är väl synd om de avrättas när de är så unga men fortfarande.
Tack för att jag fick uttrycka det jag tycker.
Evelina.
Dödstraff
jag håller med att dödstraff är rätt ibland men det f*n inte rätt att döda dom som är under 18 år!! det är en del 15 upp till 17 som har blivit dödstraff dömda. . . ni vet George W Bush dömde sirka 170 människor till dödstraff. han e lite sjuk i huvet tycker jag. . .
Dödstraff
Att döda för att visa att det är fel att döda!? Detta fungerar inte i mitt huvud. Oerhört motsägelsefullt att som en stat hantera brottslingar på det sättet.
Håller helt med Hannes. Men
Håller helt med Hannes. Men om jag hade fått välja mellan 40 år eller dödsstraff där jag själv fick välja hur jag vill dö så väljer jag lätt dödsstraffet.
Inte en rättvis lösning
jag tycker att det är helt sinnesjukt att oskyldiga får sätta livet till för ett brot som de inte har begått. Man tror sig ha hittat den rätta mördaren, bevisen är få men man beslutar att denne person ska dömmas till döden. Fasiken! man får väl för gudsskull ha starkare bevis. Dödsstraffet är verkligen inte den rätta lösningen. Detta är inte en rättvis lösning!
detta var den bästa fakta
detta var den bästa fakta sidan för döds straff på inter net och jag tycker döds straff är jätte fel och man kan ju inte ångra seg efter åt för den är död då och sen ska jag hälsa till min kompis! hej kompis!
Ni är nästan alla idioter.
Ni är nästan alla idioter. Om en person mördar nån fötjänar den själv att dö!! [...]
Du som sa att alla liv är lika värda eller nåt, jag tycker att om någon tar någons värde (dödar nån) så har dens liv inget värde läängre! Fattar du din fittunge!! Jävla [...] om du tror att dödstraff inte avskräcker folk från att begå brott är du korkad. Vem är så dum att den begår brott i en stat där man kan få dödsstraff. Jag skulle inte ens våga ta en whiteboard penna från skolan om det fanns dödsstraff i Sverige din skitunge! Ni är alla störda (nästan) ni snackar om att det är ociviliserat att ha dödstraff men det är lika ociciliserat att springa runt och mörda folk era jävla [...].
Ett exempel: En pappa förlorar sin dotter som blir mördad av brevbäraren. Då är det fan i mig klart att pappan vill att brevbäraren ska straffas lika grymt som dottern! Har du inte fattat det. Jag ska dödad dig, om du nu ändå tycker det är okej för någon att döda och sedan komma lindrigt undan kan jag komma hem till dig och hugga huvudet av dig!
[Detta inlägg har redigerats. Alla har rätt till sina åsikter men jag tycker man ska uttrycka dem civiliserat.]
Dödsstraff avskräcker inte, ingen tror de ska åka fast
Kina, Iran, Pakistan, Irak, Sudan och USA toppar listan på dödsstraff. Ifall dödsstraff avskräcker bode de ha lägst kriminalitet i världen. Så är inte fallet, snarare tvärtom.
Läs mer om dödsstraff på Wikipedia:
Borde nog ta och läsa på lite...
Lilla du, till att börja med tycker jag att du ska ta och tagga ner dig lite och använda ett mer vårdat språk, tror du erligen folk tror på ditt babbel så oms du beter dig? sen kan du alltid ta och läsa på lite innan emd... dödstraff avskräcker INTE, tror du på allvar att en kriminell mördare bryr sig om konsekvenserna för sin handling? såg att någon skrev något om att iran, irak, pakistan och så gått som alla forna jogoslavienländerna har dödstraff, då borde de som sagt ha lägst antal brott i världen, tror nog att du är tillräckligt klyftig att räkna ut det svaret själv...
Dödstraff kostar mer än vad livstids fängelse kostar staten. http://www.anthonygraves.se/faq.htm I delstat efter delstat – från North Carolina till Florida till Texas till Californien – visar undersökningar att varje avrättning kostar samhället från 2,14 miljoner dollar och uppåt, jämfört vad det skulle kostat att låsa in mördaren på livstid utan möjlighet till frigivning.
sen vill ajg tilläga Min släckting ahr blivit brutalt misshandlad och lämnts att frysa hjäl, itne fasen vill jag se hennes mördare döda för det. Döden är inte ett straff hort nog att läka mina sår...
hur skulle ni agera om
hur skulle ni agera om någon våldtog och mördade din mamma och sedan dödade din pappa och din syster/bror, skulle inte ni vilja att de straffades på samma brutala sätt.
Om inte måste jag påstå att ni mina damer och herrar har en allvarlig störrning i skallen, dvs ni är psykopater hela bunten! Skulle ni verkligen vilja att er mors mördare gick fri på stockholms gator och drack kaffe och hade det bra... Och att sitta livstids fängelse är inte dirket ett straff i svenska fängelser, i dessa lyxiga "fängelsehålor" får man inte bara bättre mat än den som serveras i skolan utan även fri tillgång till gym, pyssla hela dagarna och titta på tv. Om detta är ett straff värdigt din moders död är nog din morsa inte så mycket värd.
Visste ni att många kommer till Sverige och dödar folk med flit för att komma till era lyxiga fängelser, skaffa dödstraff så slipper ni se dem!! Herrå!
Enligt statistiken minskar det dödliga våldet
Läs mer på Brå - Brottsförebyggande rådet - Dödligt våld.
Läs mindre av Aftonbladet och prata mer med släkt, vänner och grannar. Det ger en mer sann bild av verkligheten.
Dödsstraff lönar sig inte
Visst det är hemskt och man skulle lida om någon dödade ens nära. Men om någon gjorde det så skulle han/hon kanske inte vara frisk i huvudet. Skulle det då hjälpa han/hon genom att döda honom/henne? Skulle man inte bara kunna hjälpa personen istället? Den skulle ju ändå få straffas grovt. Och då blir det ju så att ska dom psyksjuka får hjälp och dom inte psyksjuka dödas? Då är det som om att "ja, men du hade fått hjälp om du varit psyksjuk, fast nu är du inte det så du får dö istället".
Samhället ska få döda för att visa att det är fel? Det går inte riktigt ihop. Och ni som säger att personen kanske förtjänar det; det är oerhört många som har dödats genom dödsstraff och sedan har man upptäckt att personen är oskyldig. Ska man ta den risken?
Jag tycker att det ska
Jag tycker att det ska finnas dödstraff för att har man tagit någons annans liv så har man ju ändå tappat sitt människovärde. Dödstraff avskräcker visst.Tänk er själva om vi hade haft det i Sverige, då hade ni väl tänkt igenom saken några gånger innan man begår ett brott??? Det en människa vill sist är att dö så på så sätt avskräcker dödstraff visst...
Artikkeln innehåller nogon
Artikkeln innehåller nogon rett så felaktige uppgifter om avrättningsmetoderna. Elektriska stolen använder sig aldrig av spenninger over 2650 volt*). Den högsta amperstyrkan hittar du i Florida där den uppgår till 8 amp. 4000 volt i 10 sekunder följt av 2000 volt i 5 sekunder skulle få fången att fatta eld. I gaskammaren används cyanidgas som bildas i en reaktion mellan svavelsyra og natriumcyanid**). Detta bildar vätecyanid som får fången att under fruktansvärda smärtor avlida.
Giftinjektion består av 3 faser: Natriumpenitol, pancuriumbromid og kaliumklorid*) - den senare används i Europa för att binda dammet på grusvägar.Natriumpenitol är en anestetisk drog som
används för att lugna og dels söva en patient inför en operation. Pancuriumbromid - även känd som indianskt pilgift används för att förlama musklar under operation dels för at undvika onödiga muskelskador, dels för att den underlättar för kirurgen att få ett bättre resultat av operationen. Ingen utav dom kemikalier som används vid giftinjektionsavrättningar är speciellt framtagna för endamålet.
Syftet med dödsstraffet är inte att avskräcka, utan dett använd som en försvarsåtgärd för att förhindra ofta psykopatiska mördare att komma ut og sedan upprepa sina illgärningar. Det är inte heller avsaknaden av dödsstraff som är skälet till at kriminaliteten är lägre i stater utan dödsstraff, utan tvertom: Låg kriminalitet är huvudskälet till att man inte behöver dödsstraff. Sverige skulle behöva att återinnföra dödsstraffet för att göra sig av med alla namn och ansiktslösa xx-åriga män som gör fruktansvärda saker mot namngivna offer. Tänk lite på det.
Källor:
*) Fred A. Leucher, **) California Dept. of correction och Fred A. Leucther
"3. Dödstraff leder INTE
"3. Dödstraff leder INTE till minskat antal brott."
så det blir bättre utan dödstraff?
"7. Dödsstraff är oacceptabelt för det är samma sak som tortyr."
hmm vad jag vet så kan man få giftinjektion ? då man knappast märker nått.. :/
Post new comment